Uusi kollaasi ja cut-up edellisen päivityksen aineistosta.
maanantai 27. tammikuuta 2020
Teksti sijoittuu säkeen ja lauseen, lauseen ja virkkeen, virkkeen ja
kappaleen väliin. Virkkeen ja kappaleen väliin. En oikein tunne
jalkojani. En oikein tunne jalkojani. Seison shortsinlahkeitani myöten
Kolin kylän kylmässä purossa. Kolin kylän kylmässä purossa. Yritän olla
liikkumatta, jotta veden pinta ei aaltoilisi luonnottomasti. Pinta ei
aaltoilisi luonnottomasti. Mikä on lause, ja jos tiedät, mikä lause on,
mikä on virke? On, mikä on virke? Ei kertomusta, ei argumenttia. Ei
kertomusta, ei argumenttia. Se on vaikeaa. Lihakset tärisevät ja jalan
alla on liukas kivi. Alla on liukas kivi. Miksi tuntuu heti
tarpeelliselta ilmoittaa, ettei ole kyse ”pelkistä” lauseista? Ole kyse
”pelkistä” lauseista? Roikotan veden yllä vatia, jossa on viisi
pahvista kulhoa ja kussakin pahvinen kirjain. Ja kussakin pahvinen
kirjain. Yksikin virke voi olla kappale. Virke voi olla kappale.
Purossa jalustallaan nököttävä kamera on kuvannut jo jonkin aikaa.
Kuvannut jo jonkin aikaa. Jos kirjallisuudessa konkretia on hyve, eikö
konkreettisinta ole käsillä oleva teksti itse? Käsillä oleva teksti
itse? Että lauseille on annettu tasaisia ja hieman banaaleja tunteita,
herättää eritoten riemua. Tunteita, herättää eritoten riemua. Että voi
tuntea sympatiaa lauseita kohtaan. Tuntea sympatiaa lauseita kohtaan.
Lasken ensimmäisen pahvisen kulhon somasti virtaan. Pahvisen kulhon
somasti virtaan. Siinä menee T. Uusi kippo lähtee matkaan. Uusi kippo
lähtee matkaan. Kirjain on huonosti, ehdin asetella sen paremmin. Ehdin
asetella sen paremmin. Useimmiten lause ei ole pelkkä lause. Ei ole
pelkkä lause. Runo on miltei valmis. Runo on miltei valmis.
Henkilöhahmot tehdään muutenkin lauseista. Henkilöhahmot tehdään
muutenkin lauseista. Tuntuu olennaiselta, että lauseet eivät sittenkään
kuvaile itseään täysin jäännöksettömästi. Kuvaile itseään täysin
jäännöksettömästi. Vesi on laskenut sitten koekuvausten, ja ensimmäinen
kipoista jää jumiin kivien väliin. Jää jumiin kivien väliin. Sitten
seuraava, kolmaskin. Harva teos käsittelee yhtä itsepintaisesti tätä,
juuri tätä tässä näin. Juuri tätä tässä näin. Mutta V lipuu komeasti
pidemmälle, kieppuu virran viemänä. Pidemmälle, kieppuu virran viemänä.
Ympäristötaiteilija nappaa kulhon mukaansa, ennen kuin se katoaa
lopullisesti alavirtaan. Se katoaa lopullisesti alavirtaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti